Accenturen uusien teknologioiden yksikköä Pohjoismaissa johtanut Konsta Saarela siirtyy verkkokauppaan erikoistuneen digitoimisto Woolmanin managing partneriksi

Accenturen uusien teknologioiden yksikköä Pohjoismaissa johtanut Konsta Saarela on siirtynyt 2.9. alkaen verkkokauppaan erikoistuneen digitoimisto Woolmanin managing partneriksi.

Vuonna 2017 perustettu Woolman on verkkokauppaintegraattori, joka toteuttaa kanadalaisen pörssilistatun SaaS-pohjaisen verkkokauppa-alusta Shopifyn verkkokauppoja. Shopifylla on jo lähes miljoona asiakasta ja sen sovelluskaupasta on muodostunut oma ekosysteeminsä Applen tai Salesforcen tapaan.

Konsta Saarela, 37, perusti Pohjoismaihin Accenturen uusien teknologioiden yksikön Liquid Studion. Yksikkö on osa Accenturen uudistumista perinteisestä IT-konsultoinnista luovalle puolelle ja siellä hyödynnettiin mm. pilvipalveluita, tekoälyä sekä koneoppimista. Se työllisti 70 henkeä Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Ennen Accenturea Saarela on työskennellyt mm. Descomissa myynnin ja asiakkuuden hoidon johtotehtävissä. Myös moni muu Woolmanin johtohenkilö on Descom-taustainen. Saarela on ollut ylioppilaskunta-aktiivi ja toimii tällä hetkellä rkp:n kaupunginvaltuutettuna Kauniaisissa. Koulutukseltaan Saarela on kauppatieteiden maisteri Hankenista.

Woolmanin liiketoimintaa on tarjota verkkokauppaan paitsi teknisiä ratkaisuja, myös kaupankäynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen osaamista. Itse kauppaa asiakas voi käydä verkkokaupan lisäksi esimerkiksi Facebookissa tai Instragramissa.

– Aiemmin verkkokauppiaan budjetista kului suuri itse kauppajärjestelmän ylläpitämiseen, mutta SaaS-aikana iso osa toiminnasta on standardoitu: kauppias voi ottaa käyttöönsä valmiita sovelluksia niin markkinointiin kuin varastonhallintaan. Kauppiaan aika keskittyykin kampanjointiin ja kaupankäyntiin, toteaa managing partner Konsta Saarela.

Woolmanin auttaa suomalaisia brändejä maailmalle ja visioi olevansa merkittävin eurooppalaisten brändien verkkokauppakumppani.

– Verkossa voi mennä globaaliksi heti. Investointien kuuluu mennä kauppaan, ei teknologiaan, toteaa Saarela.

Rahoituskierros ja tavoitteena laajentuminen Eurooppaan

Woolman järjestää loppuvuonna rahoituskierroksen, jossa otetaan mukaan ensimmäiset ulkopuoliset rahoittajat. Rahoituksella investoidaan sovellusten kehittämiseen Shopify-sovelluskauppaan, uusien toimistojen avaamiseen Euroopan isoille markkinoille sekä mahdollisesti myös yritysostoihin.

– Lähdin mukaan Woolmaniin, koska yritys on erittäin kiinnostavassa vaiheessa. Olemme koeponnistaneet markkinaa ja todistaneet konseptimme. Kahdessa vuodessa olemme saaneet 200 asiakasta ja tiimi on kasvattanut nollasta lähes 40 henkeen ja kaikki tämä tulorahoitteisesti, kommentoi Konsta Saarela.

Myös Woolmanin perustaja ja CEO uskoo yrityksen kovaan kasvuun.

– Palvelumallimme on nyt todistettu toimivaksi. Saarelan ja muiden tuoreiden rekrytointien mukaantulo on osa suunnitelmaamme kolminkertaistaa liikevaihtomme ja listata yhtiö First North -listalle seuraavien vuosien aikana, toteaa perustaja ja CEO Juha Harju.

 

Lisätietoja:

Juha Harju, CEO, Woolman, +358 50 4408008, juha.harju@woolman.io

Konsta Saarela, Managing Partner, Woolman, +358 400 250 716, konsta.saarela@woolman.io

 

Woolman on 2017 perustettu eCommerce Agency, jolla on toimipisteitä Suomessa ja Tukholmassa. Yritys työllistää 35 henkeä ja sen liikevaihto kuluvalla tililkaudella on arviolta 3 miljoonaa euroa. Woomanin asiakkaita ovat mm. Fazer, Suomalainen.com, Vallila ja Gugguu. Woolman on Shopifyn suurin eurooppalainen kumppani. 

Shopify on kanadalainen verkkokauppa- ja kassajärjestelmäalusta. Shopifyn liikevaihto oli 2018 yli miljardi dollaria. Alustalla toimivien yli 800 000 verkkokaupan yhteenlaskettu liikevaihto oli 41,1 miljardia dollaria vuonna 2018.