Loppuunmyyty SMASH-tapahtuma kokosi urheiluväen ja teknologiaosaajat yhteen

SLUSHin virallinen liikuntaan ja urheiluun keskittyvä sivutapahtuma SMASH mahdollisti ensimmäisenä maailmassa viime viikon tiistaina 29.11. urheilun, intohimon ja teknologian kohtaamisen. Tapahtumassa nähtiin edustettuna 50 startupia, kymmeniä sijoittajia sekä toimijoita suomalaisen urheilun kentältä.  Smashiin osallistui yhteensä 400 ihmistä kymmenestä eri maasta.

Tapahtumapäivä sisälsi kymmenen tuntia säpinää, uutta tietoa, uteliaisuutta ja uusia kontakteja. Päälavalla kovatasoisessa puhujakaartissa nähtiin muun muassa USA:n olympiakomitean innovaatio- ja teknologiajohtaja Mounir Zok. Smash ei keskittynyt ainoastaan huippu-urheiluun, vaan toi mukaan myös teknologian mahdollisuudet terveys- ja kuntoliikunnan sekä urheilun asiakaskokemuksen kehittämiseen.

Pitchauskilpailussa kuusi teknologian kasvuyritystä pikaesitteli tuotteitaan ja kasvustrategiaansa. Voitto meni ruotsalaiselle RaceOne-startupille. Jo käytössä oleva RaceOne on mobiilisovellus, joka mahdollistaa monipuolisemman katsojakokemuksen muun muassa erilaisissa juoksu- ja pyöräilykilpailuissa. Juoksijan kannatusjoukot voivat paitsi seurata hurrattavansa etenemistä, vauhtia ja arvioitua saapumista hurrauspaikkaan. Lisämaksua vastaan juoksijasta saa hänestä videovälähdyksiä ja kuvia.
Smashissa lanseerattiin myös useampia uusia teknologiasovelluksia.

Muutos vaatii verkostoitumista

“Halusimme luoda kohtaamispaikan, jossa erilaiset liikunnan ja urheilun ympärillä toimivat tahot pääsevät etsimään yhteistyömahdollisuuksia”, Smashin toimitusjohtaja Tommi Kolehmainen iloitsee. ”Tapahtumapäivänä ilmapiiri oli innostunut ja utelias. Olemme saaneet erinomaista palautetta. Tämä rohkaisee meitä kehittämään tapahtumaa entisestään.”

Myös uuden teknologian kehittäjät olivat tyytyväisiä: “Päällimmäisenä Smashistä jäi mieleen suomalaisen huippu-urheilun herääminen teknologiasovellusten etuihin”, kamppailulajien sensoriteknologiaan keskittyvän Kick.AI:nperustaja Jan-Eric Wargelin kertoo. ”Oli ilahduttavaa keskustella muidenkin kuin kamppailulajien edustajien kanssa ja vaihtaa ajatuksia siitä, miten henkilökohtaisen kehityksen ja valmennuksen osalta ollaan valmiita tekemään ja näkemään asioita aivan uudella tavalla“, Wargelin sanoo. “Muutos harvoin tulee ylhäältä, se vaatii ruohonjuuritason verkostoitumista ja urheilijoiden omaa osallistumista, mutta Smashin ilmapiirissä oli sellaista väreilyä, että muutos on mahdollinen ja se on tulossa”, hän toteaa. ”Digitalisoituminen on tullut jäädäkseen urheiluun ja tulevaisuus on pienien ja ketterien toimijoiden, joilla on kyvykkyys toimia nopeasti muuttuvassa kentässä.”

 

Smash
Smash on satojen miljardien sporttimarkkinoille tähtäävä Slushin uusi, virallinen sivutapahtuma, joka tarjoaa ensimmäisenä maailmassa kohtaamispaikan urheilulle, liikunnalle, intohimolle ja teknologialle.

Tapahtuma järjestettiin tiistaina 29.11.2016 Kattilahallissa, Helsingin Suvilahdessa.
(Sörnäisten rantatie 22, 00540 Helsinki).

Liitekuvat: Hanna Tyrväinen, Vastavirta

YHTEYSTIEDOT
www.sportsmash.net
@Smash_Helsinki

Tommi Kolehmainen (CEO)
tommi@sportsmash.net
+358 400 885 088

Hanna Iiskola-Kesonen (tuottaja)
hanna@sportsmash.net
+358 400 569 792

Smash-toimisto: Eteläesplanadi 22 B, 00130 Helsinki